Bodová dieta

Co je bodová dieta?

Bodová dieta je založena na bodovém systému, který přiřazuje určité číslo podle kalorické a výživové hodnoty jednotlivým druhům potravin. Na den je stanovena bodová hranice, která nesmí být překročena, má-li být docíleno redukčního efektu.

Jak dlouho se bodová dieta dodržuje?

Pokud individuálně zajistíme vyvážený jídelníček za poctivého počítání bodů, lze ji dodržovat až několik týdnů, eventuálně měsíců.

Kolik lze pomocí bodové diety shodit?

Úbytek váhy je individuální, neboť ten, kdo bodovou dietu drží, si sám určuje skladbu potravin. Může jít o několik kilogramů týdně, případně až desítky kilogramů během delšího období.

Pro koho je bodová dieta vhodná?

Bodová dieta se hodí pro každého, kdo potřebuje shodit několik kilogramů a je ochoten si na výsledek počkat.

Jak bodová dieta funguje?

Každé potravině je přiděleno číslo podle jeho kalorické a výživové hodnoty. Denní limit je pak stanoven předem definovaným počtem bodů, který nesmí být překročen. Po dosažení denní bodové hranice už bychom neměli jíst nic. Pokud se však již dotkneme stropu a máme stále hlad, můžeme si díky cvičení body zase přidávat. Jinými slovy jde o počítání kalorického příjmu a výdeje pomocí jednoduššího a přehlednějšího systému sčítání čísel, než je tomu u počítání kilojoulů.

Jaké potraviny jsou při bodové dietě povoleny?

Povoleny jsou všechny potraviny, jen má každá z nich přidělen jiný počet bodů, který v součtu nesmí překročit danou hranici.

Jaké potraviny jsou při bodové dietě zakázány?

Zakázána jsou jídla, která překročí bodovou hodnotu stanovenou na daný den.

Jaká jsou pozitiva bodové diety?

  • Přemýšlíme o tom, co jíme. Uvědomění si množství a složení stravy je prvním krokem k redukci váhy.
  • Bez omezení výběru. Konkrétní skladbu jídelníčku si každý stanoví sám, jinými slovy jí to, co mu/jí chutná (samozřejmě až do dosažení denní bodové hodnoty).
  • Bez hladu. Některé potraviny mají 0 bodů, je tedy možné jich sníst neomezeně. Navíc překročený limit lze doplnit o plusové body z fyzické aktivity. Hlad proto nehrozí.

Jaká jsou negativa/rizika bodové diety?

  • Nevyvážená strava. Každý si určuje skladbu jídelníčku sám, z čehož může plynout nedostatečná výživa v některých směrech (přebytek či nedostatek některé důležité složky).
  • Nejistý úbytek váhy. Váhový úbytek nelze přesně stanovit, případně se ani nemusí dostavit. Záleží na tom, co a kolik jíme, zda máme dost pohybu a dalších faktorech.

Jak zmírnit negativa/rizika bodové diety?

Je důležité zamyslet se nejen nad bodovou hodnotou jídelníčku, ale též nad jeho strukturou. Ideální je následovat rady dietologů, tedy konzumovat hodně zeleniny, vlákniny, pít větší množství tekutin a mít dostatek vhodného pohybu. A především – nezapomínat na žádnou z důležitých složek stravy. Ta má být zdravá, pestrá a chutná.


Náš tip

Prostředky na hubnutí od 159 Kč